Přejít k obsahu

Archiv mimořádná šetření 2016

Pro vypracování ekonomických a sociologických analýz a na doplnění pravidelných šetření provádí ČSÚ další šetření neboli cenzy. Vše vyplývá ze zákona č. 89/1995 Sb. a z Programu statistických zjišťování na příslušný rok. Šetření jsou plošná, výběrová nebo došetřující.

Na šetření se podílejí tazatelé z řad pracovníků ČSÚ a vybraní externisté. Každý tazatel je vybaven průkazem nebo pověřením provádět příslušné šetření. Tazatel smí zjišťovat pouze údaje vztahující se k příslušnému šetření a jeho mlčenlivost je zajištěna zákonem.

 

Šetření o vzdělávání dospělých – AES 2016 (Adult Education Survey)

Český statistický úřad organizuje v roce 2016 v souladu se zákonem č. 89/1995 Sb. o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů, výběrové šetření o vzdělávání dospělých v České republice -  AES 2016. Cílem tohoto šetření je zjistit informace o zapojení dospělých osob ve věku 18-69 let do nejrůznějších typů vzdělávání.

Šetření se uskuteční na území celé České republiky v 7 800 domácnostech, které byly již dříve zařazeny do Výběrového šetření pracovních sil (VŠPS).

Ve Středočeském kraji bude osloveno 1 027 domácností. Respondenti budou včas informování o chystaném šetření a o dalším kontaktu s jejich tazatelem.

Vlastní šetření bude probíhat v období od 11. července 2016 do 16. ledna 2017. Náhodně vybrané domácnosti v tomto období navštíví speciálně proškolení tazatelé ČSÚ.

Šetření zjišťuje zejména zapojení dospělé populace do vzdělávání v předchozích 12 měsících. Je zaměřeno na účast dospělých ve formálním (klasickém školním) vzdělávání, neformálním vzdělávání (nejrůznější pracovní i volnočasové kurzy, semináře, lekce i školení) i informálním učení (učení bez přítomnosti oficiální vzdělávací autority, často samostudium). Doplňkově zjišťuje též obecnou informovanost o možnostech vzdělávání, bariéry účasti ve vzdělávání, volnočasové aktivity (četba knih či denního tisku) nebo znalost cizích jazyků.

Výsledky šetření slouží především jako podklad tvorby národních i mezinárodních koncepcí vzdělávacích politik a k průběžnému sledování plnění jejích hlavních cílů. Šetření přispívá mimo jiné k identifikaci hlavních bariér v přístupu k dalšímu vzdělávání (např. čas, cena, dostupnost, nabídka), což může napomoci k jejich odstranění. Dodržování jednotné evropské metodiky umožňuje srovnávat výsledky s ostatními zeměmi a získat tak přehled o postavení ČR v mezinárodním srovnání.

Tisková zpráva ústředí ČSÚ:
www.czso.cz/csu/czso/zacina-setreni-o-vzdelavani-dospelych

Předchozí šetření AES proběhlo v členských státech EU v roce 2011:
www.czso.cz/csu/czso/vzdelavani-dospelych-v-ceske-republice-v-evropskem-kontextu-specificke-vystupy-z-setreni-aes-2011-17o82k8f1s