Přejít k obsahu

Vývoj tržeb v maloobchodě - 2. čtvrtletí 2006

Datum vydání: 18. 08. 2006

Kód: e-9109-06



Vývoj tržeb v maloobchodě

2. čtvrtletí 2006


Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu vzrostly ve 2. čtvrtletí mezičtvrtletně reálně o 2,2 %, v tom v motoristickém segmentu o 4,0 % a v maloobchodě o 1,3 %. Meziročně se tržby zvýšily celkově o 6,9 %, v tom v motoristickém segmentu o 7,4 % a v maloobchodě o 6,6 %.

Graf Trend tržeb v maloobchodě vč. motoristického segmentu


Fond pracovní doby byl v letošním 2. čtvrtletí o 3 dny nižší než v loňském (velikonoční pondělí a státní svátky v květnu). Bez sezónního očištění se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily meziročně reálně o 6,4 %, což byl o 0,8 procentního bodu nižší nárůst než v předchozím čtvrtletí. V maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly tržby o 7,2 % (zhruba stejně jako v 1. čtvrtletí).

Tab. 1 Indexy tržeb v maloobchodě vč. motoristického segmentu
(stejné období předchozího roku = 100, ve stálých cenách, sezónně neočištěno)
Tab. 1 Indexy tržeb v maloobchodě vč. motoristického segmentu


Meziroční růst tržeb motoristického segmentu se ve 2. čtvrtletí oproti 1. čtvrtletí snížil o 2,6 p.b. Uvnitř tohoto segmentu nastal rozdílný vývoj. Prodej pohonných hmot se meziročně zvýšil o 7,7 % (v 1. čtvrtletí pouze o 0,8 %). K faktorům ovlivňujícím uvedený vývoj mohl patřit nižší meziroční růst cen (v 1. čtvrtletí o 11,9 %, ve 2. pouze o 8,0 %), stejně jako tři víkendy prodloužené o sváteční dny, kterým navíc přálo i počasí. Prodej a opravy motorových vozidel naopak zaznamenaly snížení tempa růstu o 8,1 procentního bodu oproti 1. čtvrtletí, což bylo způsobeno jak meziročním poklesem tržeb za opravy a údržbu motorových vozidel o 0,9 % (v 1. čtvrtletí růst o 7,0 %), tak snížením tempa růstu tržeb za prodej motorových vozidel ze 13,2 % na 5,1 %.

Podle statistiky SAP se zvýšil počet prvních registrací automobilů ve 2. čtvrtletí o 1,4 %, z toho počet nových klesl o 3,5 % a ojetých se zvýšil o 7,2 %. Pokles prvních registrací nových automobilů nastal u osobních automobilů a autobusů. Počty registrací ojetých automobilů rostly téměř ve všech kategoriích, pokles vykázaly pouze registrace nákladních automobilů.

Graf Vývoj tržeb v maloobchodě


V průběhu 2. čtvrtletí se tempo růstu tržeb v maloobchodě zrychlovalo (od 6,0 % v dubnu po 8,3 % v červnu). Na růstu se nejvíce (ze třetiny) podílely nespecializované prodejny s převahou potravin. Prodejnám s převahou nepotravinářského zboží rostly tržby nejrychleji a jejich podíl na celkovém růstu představoval 27,3 %. Druhého nejvyššího růstu dosáhly prodejny textilu a obuvi. Naopak po více než pěti letech růstu vykázaly prodejny drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží další pokles tržeb (v 1. čtvrtletí o 2,7 %, ve 2. již o 3,9 %). Stejně jako v předchozím čtvrtletí rostly tržby za nepotravinářské zboží rychleji než za potraviny (8,4 % resp. o 5,5 %). Nárůst nastal ve všech sledovaných velikostních skupinách, nejvyšší byl v podnicích se 100 a více zaměstnanci, nejnižší v podnicích s 0 až 19 zaměstnanci.

Tab. 2 Vývoj sezónně neočištěných tržeb ve stálých cenách v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen v 2. čtvrtletí 2006

Tab. 2 Vývoj sezónně neočištěných  tržeb ve stálých cenách v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen  v 2. čtvrtletí 2006


Růst tržeb za potraviny byl ve 2. čtvrtletí nejvyšší za posledních 17 čtvrtletí a byl nastartován již v letošním 1. čtvrtletí, kdy byl jen o 0,2 procentního bodu nižší. Tržby se však zvýšily pouze prodejnám se smíšeným zbožím s převahou potravin (specializované prodejny vykázaly pokles tržeb), celkově pak podnikům s 50 a více zaměstnanci, ostatním klesly ( o 1,9 resp. 6,3 %).

Tržby za nepotravinářské zboží se na mimořádném růstu maloobchodu podílely z více než dvou třetin a vzrostly stejně jako v předchozím čtvrtletí (o 8,4 %). Jedná se tak o opakování historicky nejvyššího růstu hodnoceného ve čtvrtletní periodicitě. Specializované prodejny nepotravinářského zboží přispěly k uvedenému vývoji z více než 40 %, z toho nejvíce prodejny s nábytkem, elektrospotřebiči, elektronikou a železářským zbožím. Nejrychleji rostl prodej textilu, přičemž výrazně vyšší tržby než ve stejném období roku 2005 byly vykázány ve velikostní skupině s 20 a více zaměstnanci.

Vývoj tržeb ve maloobchodě - potravinářský a nepotravinářský segment