Prosíme Vás o vyplnění ankety spokojenosti uživatelů - záleží nám na vašem názoru!

Přejít k obsahu

Vývoj služeb - 1. čtvrtletí 2004

Datum vydání: 20. 05. 2004

Kód: e-9006-04


Vývoj služeb v 1. čtvrtletí 2004


V 1. čtvrtletí 2004 pokračoval v tržbách za služby růstový trend (viz graf č. 1), přestože mezičtvrtletně sezónně očištěné tržby klesly reálně o 0,4 %. Vzhledem ke své váze se na poklesu výrazně podílel maloobchod celkem, jehož tržby se snížily o 0,6 %, naopak doprava a spoje stejně jako vybrané tržní služby zaznamenaly růst (o 0,9 % resp. o 0,4 %).


Tab. 1 Indexy tržeb (stejné období předchozího roku = 100, ve stálých cenách)



Meziroční vývoj tří základních odvětví – maloobchod celkem, doprava a spoje a vybrané tržní služby – byl odlišný. V porovnání s výsledky dosaženými v průběhu roku 2003 se v 1. čtvrtletí 2004 tempo růstu tržeb v maloobchodě celkem snížilo. Naopak doprava a spoje udržely loni dosažené průměrné roční tempo růstu a vybrané tržní služby jej výrazně překročily.


Tab. 2 Indexy tržeb (stejné období předchozího roku = 100, ve stálých cenách)


V maloobchodě včetně motoristického segmentu se tržby zvýšily jen o 1,4 %. Na zpomalení růstu se z větší části podílel negativní vývoj v motoristickém segmentu , kde tržby klesly o 1,6 %. Snížení bylo ovlivněno zejména problémy v prodeji motorových vozidel, především osobních automobilů (pokles o 4,8 %), nižší byly i tržby za jejich opravy (o 6,2 %). Tržby za prodej pohonných hmot sice vzrostly o 4,5 %, avšak ve srovnání s minulými obdobími se tempo růstu výrazně snížilo. Na růstu tržeb maloobchodu o 2,8 % se podílel jak zvýšený prodej potravin o 2,6 %, tak i nepotravinářského zboží o 3,0 %. Z nepotravinářského zboží prodávaného ve specializovaných prodejnách nejvýrazněji vzrostly (o 10,4 %) tržby za prodej textilu, oděvů a obuvi, v prodejnách s drogistickým, farmaceutickým a kosmetickým zbožím se zvýšily o 5,3 % (podobně jako v roce 2003). Růst tržeb za prodej elektroniky, nábytku a potřeb pro domácnost a kutily o 5,2 % ovlivnil především vývoj v únoru a březnu v souvislosti s probíhajícími reklamními akcemi a s tím spojenými vyššími nákupy spotřebitelů (například předčasné vybavování zahrádkářskou technikou). V prodejnách s knihami, časopisy, kancelářskými a sportovními potřebami, hudebninami, výpočetní technikou a dalším nepotravinářským zbožím se tržby zvýšily jen o 0,8 %. Z méně významných typů prodeje byl u zásilkového prodeje, kde v roce 2003 vrostly tržby o 18,6 %, zaznamenán v 1. čtvrtletí 2004 pokles o 7,2 %. Stejně jako po celý rok 2003 se i nadále snižovaly tržby za prodej použitého zboží (o 9,6 % ). V ubytování a stravování se již ve 3. čtvrtletí loňského roku změnil trend vývoje tržeb na růstový, přičemž v letošním 1. čtvrtletí byl dosažen rekordní růst o 8,4%. Výrazněji než za stravovací služby rostly tržby v ubytovacích zařízeních (17,6 %), která těžila z mimořádně úspěšné zimní sezóny. Největší přírůstek tržeb byl v březnu, což mimo jiné souviselo i s maximálním vytížením ubytovacích kapacit ve vybraných velkých hotelích v souvislosti s konáním kongresů, veletrhů a dalších významných akcí.

Tab. 3 Indexy tržeb (stejné období předchozího roku = 100, ve stálých cenách)



V dopravě pokračoval dynamický růst tržeb (o 9,1 %) započatý ve druhé polovině minulého roku, a to i navzdory poklesu výkonů v nákladní železniční dopravě, které se projevily snížením tržeb tohoto dopravního oboru o 3,7 %. V osobní dopravě výkony rostly. V silniční dopravě, kde se tržby zvýšily o 6,1 %, byl růst tržeb podporován především příznivou situací ve stavebnictví a růstem zahraničního obchodu. Příznivé výsledky v přepravě osob způsobily zvýšení tržeb v letecké dopravě o 15,1 %, které bylo nejvyšší ze všech dopravních oborů. Přispěl k tomu zejména vývoj v nepravidelné letecké dopravě (růst o 47,4 %), kde se významným způsobem zvýšila obsazenost letadel odrážející zvýšený zájem o leteckou přepravu na rekreační pobyty v zahraničí. Také ve vedlejších a pomocných činnostech se v souladu s celkovým vývojem dopravy tržby i nadále zvyšovaly (o 14,8 %). Výsledky v tomto odvětví ovlivnily svým vývojem v 1. čtvrtletí 2004 především cestovní kanceláře, kterým vzrostly tržby o 22,4 %. Tržby ve spojích byly vyšší o 5,4 %. Vlivem poměrné nasycenosti trhu se zpomalila dynamika růstu v telekomunikacích (4,6 %). Tržby za poštovní služby naopak výrazně vzrostly (o 12,4 %), k čemuž přispělo i zpoplatnění některých dříve bezplatných služeb.


Tab. 4 Indexy tržeb (stejné období předchozího roku = 100, ve stálých cenách)


Tržby za činnosti v oblasti výpočetní techniky rostly od poloviny roku 2003, v 1. čtvrtletí 2004 se zvýšily o 7,5 %. Stejně jako v předchozích obdobích vykázaly nejvyšší dynamiku objemově nejvýznamnější tržby za poradenství a dodávky software (růst o 11,0 %), naopak tržby za opravy a údržbu kancelářské techniky i za služby databank nadále klesaly. Ostatní podnikatelské činnosti zvýšily tržby o 5,1 %, což bylo nejvíce od roku 1999. Dynamiku určovaly právní, účetní a daňové poradenství a pátrací a bezpečnostní služby, nejnižší přírůstek tržeb měly architektonické a inženýrské služby. Růst cen v ostatních činnostech převážně osobního charakteru snížil poptávku po těchto službách, takže po třech čtvrtletích růstu tržby ve stálých cenách opět klesly, a to o 3,9 %. Nejvýrazněji se tato situace odrazila v kosmetických a kadeřnických službách (pokles o 6,5 %).OKEČ 50, 52, 55, 60, 61, 62, 63, 64, 72, 74, 93 – Služby

_____________________________________
OKEČ 50, 52, 55 – Maloobchod celkem
OKEČ 50, 52 – Maloobchod včetně motoristického segmentu
OKEČ 50 – Motoristický segment
OKEČ 52 – Maloobchod
OKEČ 60, 61, 62, 63, 64 – Doprava a spoje
OKEČ 72, 74, 93 – Vybrané tržní služby