Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci v letech 2005 až 2011
Podle výsledků šetření bylo 61 % domácností v Pardubickém kraji vybaveno osobním počítačem (průměr za roky 2009 - 2011), přitom celostátní průměr byl o 2 procentní body nižší. Nejvyšší podíl byl zjištěn v Hlavním městě Praze (68 %) a nejnižší v Libereckém kraji (49 %). Pardubický kraj se ve vybavenosti domácností osobním počítačem mezi kraji řadí na 4. místo za Hl. město Prahu, Jihomoravský a Královéhradecký kraj.
Z hlediska připojení k internetu již není postavení kraje tak příznivé. Téměř 56 % připojených domácností znamená, že se Pardubický kraj řadí na 6. místo mezi kraji a nepatrně zaostává za republikovým průměrem. Nejvyšší podíl byl zaznamenán opět v Hlavním městě Praze (62 %) a nejnižší v Libereckém kraji (48 %).
V posledních letech se dynamicky zvyšuje především podíl domácností, které mají k dispozici vysokorychlostní připojení k internetu (rychlost 144 kb/s a více). Takovýchto domácností je v kraji polovina a podíl takto vybavených domácností v Pardubickém kraji zaostává za celostátním průměrem o 0,7 procentního bodu. Dominantní postavení má Hlavní město Praha (59 % domácností), nejnižší podíl byl zjištěn v Libereckém kraji (42 %).
V posledních letech rostla v kraji vybavenost počítačem tempem srovnatelným s průměrem za celou Českou republiku. Podíl domácností, jejichž počítač má připojení na internet, přitom rostl nadprůměrným tempem a zaostávání za republikovým průměrem se snížilo. V posledních dvou letech se v Pardubickém kraji zpomalilo tempo růstu připojování domácností k vysokorychlostnímu internetu pod celostátní průměr.
Podíl domácností vybavených osobním počítačem a připojením k internetu v letech 2005 až 2011
v %
Domácnosti vybavené počítačem | Domácnosti vybavené připojením k internetu | ||||||||
celkem | z toho s vysokorychlostním připojením | ||||||||
2005 - 2007 | 2007 - 2009 | 2009 - 2011 | 2005 - 2007 | 2007 - 2009 | 2009 - 2011 | 2005 - 2007 | 2007 - 2009 | 2009 - 2011 | |
Česká republika | 35,7 | 47,7 | 59,3 | 26,7 | 41,7 | 56,0 | 15,1 | 33,1 | 50,9 |
v tom kraje: | |||||||||
Hl. m. Praha | 41,6 | 59,0 | 67,6 | 36,1 | 54,0 | 62,2 | 24,9 | 48,6 | 59,1 |
Středočeský | 33,8 | 45,8 | 58,8 | 27,7 | 40,8 | 55,9 | 15,9 | 34,0 | 50,9 |
Jihočeský | 33,5 | 47,6 | 57,4 | 24,2 | 38,8 | 51,5 | 12,3 | 32,1 | 47,2 |
Plzeňský | 35,4 | 43,9 | 59,9 | 24,5 | 37,9 | 56,6 | 10,9 | 29,2 | 49,3 |
Karlovarský | 34,4 | 46,4 | 58,4 | 23,6 | 38,8 | 54,7 | 12,4 | 30,0 | 50,5 |
Ústecký | 27,2 | 39,2 | 53,7 | 20,2 | 34,4 | 51,7 | 10,3 | 27,0 | 48,0 |
Liberecký | 31,5 | 40,1 | 49,4 | 23,8 | 36,0 | 47,6 | 14,7 | 29,6 | 42,4 |
Královéhradecký | 35,7 | 50,1 | 62,3 | 26,3 | 44,0 | 59,5 | 15,6 | 36,9 | 54,1 |
Pardubický | 37,7 | 49,6 | 61,1 | 25,8 | 38,8 | 55,7 | 14,6 | 33,6 | 50,2 |
Vysočina | 38,2 | 45,5 | 57,5 | 25,6 | 38,9 | 53,0 | 14,3 | 33,3 | 49,0 |
Jihomoravský | 36,1 | 48,4 | 62,4 | 27,9 | 43,0 | 59,6 | 18,5 | 36,4 | 56,8 |
Olomoucký | 25,1 | 40,2 | 55,2 | 19,1 | 32,2 | 51,6 | 11,7 | 29,3 | 49,2 |
Zlínský | 32,8 | 48,0 | 59,2 | 21,7 | 39,9 | 54,2 | 12,4 | 31,1 | 48,8 |
Moravskoslezský | 34,9 | 45,7 | 56,7 | 24,6 | 40,2 | 53,1 | 14,0 | 32,4 | 48,4 |
Období sběru dat: 1. čtvrtletí 2005, 2. čtvrtletí 2006 - 2011

S podílem 64 % uživatelů osobního počítače (za uživatele osobního počítače je považován jednotlivec, který použil osobní počítač v posledních třech měsících doma, v zaměstnání, ve škole či jinde) se Pardubický kraj v období 2009 – 2011 řadil mezi kraji na 8. místo. Nejvyšší podíl uživatelů byl opět zjištěn v Hlavním městě Praze (73 %) a nejnižší v Libereckém kraji (56 %). Ve sledovaném období byl v kraji nárůst uživatelů počítače pomalejší oproti republikovému průměru.
V podílu uživatelů internetu (za uživatele internetu je považován jednotlivec, který použil internet v posledních třech měsících doma, v zaměstnání, ve škole či jinde) byl Pardubický kraj s 60 % mezi kraji na 10. místě, přitom ještě v období 2005 – 2007 byl v mezikrajském srovnání s desetibodovým odstupem za Hlavním městem Prahou na druhém místě.
Podíl uživatelů osobního počítače, internetu a nakupujících přes internet ve věku 16 a více let v letech 2005 až 2011
v %
Uživatelé osobního počítače | Uživatelé internetu | Jednotlivci nakupující přes internet | |||||||
2005 - 2007 | 2007 - 2009 | 2009 - 2011 | 2005 - 2007 | 2007 - 2009 | 2009 - 2011 | 2005 - 2007 | 2007 - 2009 | 2009 - 2011 | |
Česká republika | 48,0 | 58,7 | 64,1 | 41,0 | 54,0 | 61,8 | 11,7 | 21,0 | 25,4 |
v tom kraje: | |||||||||
Hl. m. Praha | 58,6 | 68,2 | 72,9 | 53,1 | 65,4 | 69,4 | 19,2 | 27,6 | 30,1 |
Středočeský | 49,4 | 57,8 | 66,2 | 41,1 | 53,8 | 63,1 | 10,6 | 18,9 | 26,3 |
Jihočeský | 45,5 | 56,9 | 63,2 | 36,8 | 50,7 | 57,6 | 9,8 | 23,3 | 26,7 |
Plzeňský | 46,4 | 55,0 | 65,2 | 37,6 | 50,9 | 63,0 | 7,0 | 18,9 | 23,3 |
Karlovarský | 47,5 | 56,9 | 64,2 | 35,2 | 51,2 | 62,3 | 7,7 | 16,2 | 23,9 |
Ústecký | 39,3 | 48,1 | 56,5 | 31,5 | 42,4 | 54,3 | 9,9 | 18,8 | 24,9 |
Liberecký | 43,5 | 47,0 | 55,9 | 34,8 | 42,4 | 54,1 | 7,9 | 11,7 | 17,0 |
Královéhradecký | 48,0 | 57,6 | 67,9 | 40,8 | 53,1 | 65,7 | 10,0 | 17,9 | 27,2 |
Pardubický | 49,1 | 56,0 | 63,5 | 43,3 | 52,0 | 59,5 | 13,1 | 21,2 | 22,0 |
Vysočina | 46,8 | 55,2 | 64,5 | 39,3 | 50,9 | 61,7 | 12,8 | 24,8 | 28,4 |
Jihomoravský | 47,9 | 58,0 | 67,2 | 40,8 | 52,9 | 65,0 | 10,5 | 18,5 | 23,9 |
Olomoucký | 37,5 | 49,8 | 61,0 | 31,1 | 43,5 | 57,9 | 8,4 | 12,3 | 23,5 |
Zlínský | 42,7 | 54,8 | 64,8 | 35,5 | 50,8 | 60,8 | 6,4 | 17,4 | 23,5 |
Moravskoslezský | 45,1 | 54,0 | 63,4 | 36,8 | 49,4 | 60,3 | 9,6 | 17,1 | 23,9 |
Období sběru dat: 1. čtvrtletí 2005, 2. čtvrtletí let 2006 - 2011
V posledních letech již tolik nerostl podíl uživatelů internetu, nakupujících zboží či služby přes internet (za nákup přes internet se považuje výběr a objednávka libovolného zboží ve virtuálních obchodech na internetu včetně aukčních forem nákupu; nezahrnuje případy, kde internet slouží jen na vyhledávání zboží a ke koupi dochází formou osobního setkání, telefonickou dohodou nebo pomocí ručně psaného e-mailu). Této formy nákupu využila v období 2009 – 2011 během posledních 12 měsíců 22 % obyvatel kraje ve věku 16 a více let. Pouze v Libereckém kraji je zájem o nakupování přes internet nižší, přitom ještě v období 2005 – 2007 patřili obyvatelé kraje „k průkopníkům“ této formy nakupování a vyšší podíl nakupujících byl zjištěn pouze v Hlavním městě Praze.
Další informace o informačních technologiích naleznete na adrese:
/csu/czso/informacni_technologie_pm