Vítejte na novém webu Českého statistického úřadu! Děkujeme vám za zpětnou vazbu.

Přejít k obsahu

Metodika - Pracovníci a mzdy ve vzdělávání

Ve formálním vzdělávání působí pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci. Na úrovni předškolního až vyššího odborného vzdělávání se mezi pedagogické pracovníky dle Zákona o pedagogických pracovnících řadí učitelé, vychovatelé, speciální pedagogové, psychologové, pedagogové volného času, asistenti pedagoga, trenéři, vedoucí pedagogičtí pracovníci. 

Mezi „akademické pracovníky“ jsou příslušní zaměstnanci zařazováni vnitřním předpisem vysoké školy. Ti se pak v rámci svého úvazku věnují pedagogické nebo vědecké činnosti, přičemž není možné mezi akademické pracovníky zařadit vědecké pracovníky, kteří na vysoké škole pouze vědecky pracují a vůbec nevyučují. Na úrovni vysokých škol jsou pod akademické pracovníky zahrnuti profesoři, docenti, odborní asistenti, asistenti, lektoři a pedagogičtí pracovníci zaměření na výzkum, vývoj a inovace. 

V ukazatelích zveřejňovaných ČSÚ nejsou zaměstnanci ve školství uváděni v počtech fyzických osob, ale v počtech plných úvazků (fyzické osoby jsou podle výše úvazku přepočtené na plně zaměstnané). 

Údaje o počtech pracovníků v regionálním školství přebírá Český statistický úřad ze zdrojů rezortního pracoviště státní statistické služby Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).  

Zejména je k tomu využívána publikace MŠMT Statistická ročenka školství - Výkonové ukazatele, kde jsou počty zaměstnanců uváděny k 30. září v případě mateřských, základních, středních škol a konzervatoří, resp. k 31. říjnu v případě vyšších odborných škol.  

Od MŠMT přebírá Český statistický úřad také údaje o mzdách akademických pracovníků na veřejných vysokých školách, a sice ze Statistické ročenky – Zaměstnanci a mzdové prostředky. Průměrné mzdy zaměstnanců jsou zde vedené bez ostatních osobních nákladů (OON) a ostatních plateb za provedenou práci (OPPP).  

Pojmem „učitel“ jsou ve statistikách MŠMT v souladu se zákonem označeni všichni pracovníci s přímou vyučovací povinností, včetně ředitele školy a jeho zástupce či výchovného poradce. 

Kromě zdrojů od MŠMT využívá Český statistický úřad také údaje o mzdách zaměstnanců ze Strukturální mzdové statistiky, kterou publikuje Český statistický úřad ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí.  Pro vymezení učitelů se zde používá Klasifikace zaměstnání (CZ-ISCO). Tato klasifikace odpovídá mezinárodnímu standardu ISCO-08 (International Standard Classification of Occupations) Mezinárodní organizace práce. 

Zaměstnání učitele je od roku 2011 vymezeno na základě níže uvedených skupin, podskupin a kategorií klasifikace CZ-ISCO: 

  • Učitelé v mateřských školách (2342) 

  • Učitelé na základních školách celkem (23303 + 2341) 

    • Učitelé na 1. stupni základních škol (2341) 

    • Učitelé na 2. stupni základních škol (23303) 

  • Učitelé na středních školách celkem (232 bez 23204 + 233 bez 23303) 

    • Učitelé odborných předmětů (23201) 

    • Učitelé praktického vyučování (23202) 

    • Učitelé odborného výcviku (23203) 

    • Učitelé všeobecně vzdělávacích předmětů (23301) 

    • Učitelé na konzervatořích (23302) 

  • Učitelé na vyšších odborných školách (23107) 

  • Učitelé na školách pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (2352 bez 23525-9) 

Klasifikace zaměstnání CZ-ISCO v rámci strukturální mzdové statistiky se liší od vymezení učitelů ve statistikách sbíraných MŠMT, který používá kategorie pedagogických pracovníků v souladu se Zákonem o pedagogických pracovnících (viz výše). Např. v třídění dle CZ-ISCO platí, že se mezi učitele, na rozdíl od údajů MŠMT ČR, nezapočítávají ředitelé škol ani učitelé na školách a ve třídách pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Údaje za tyto učitele se sledují zvlášť.  

Další metodické informace a výstupy ze Strukturální mzdové statistiky týkající se počtu učitelů a jejich mezd jsou dostupné v publikaci ČSÚ Mzdy učitelů v regionálním školství.