Prosíme Vás o vyplnění ankety spokojenosti uživatelů - záleží nám na vašem názoru!

Přejít k obsahu

Metodika - Mateřské, základní a střední školy

Převážnou většinu údajů ke statistikám vzdělávání přebírá Český statistický úřad ze zdrojů rezortního pracoviště státní statistické služby Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), mezinárodní srovnání pak ze zdrojů Eurostatu. Data za předškolní, základní a střední vzdělávání jsou uváděna za školní roky a vykazována podle stavu k 30. září.  

Mateřské školy spadají spolu s přípravnými třídami základní školy a přípravným stupněm základní školy speciální do předškolního vzdělávání.  

Základní školy pak zajišťují především povinnou školní docházku. Tu zahajují podle zákona děti ve věku šesti let, v případě dětí s odkladem povinné školní docházky nejpozději ve věku osmi let. Povinná školní docházka trvá devět let, pět let na prvním stupni a čtyři roky na druhém stupni základních škol. Základní vzdělávání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří se vzdělávají ve třídách nebo školách s upraveným vzdělávacím programem, může trvat deset ročníků. Povinnou školní docházku mohou žáci také dokončit v nižším stupni víceletých gymnázií a v nižším stupni osmiletého oboru tanec na konzervatořích, kam odcházejí po 5., resp. 7. ročníku základní školy. 

Středoškolské vzdělávání zahrnuje několik druhů vzdělávání nabízeného ve středních školách. V České republice existují tři základní druhy středního vzdělávání: všeobecné střední vzdělávání s maturitou (gymnázia), odborné střední vzdělávání s maturitou a odborné střední vzdělávání s výučním listem.  

Kromě středních škol lze střední vzdělání s maturitní zkouškou získat též v konzervatořích, které dále vedou k vyššímu odbornému vzdělání. 

Další metodické informace a statistické údaje týkající se regionálního školství jsou uvedeny v publikacích ČSÚ (Statistická ročenka České republiky, Školy a školská zařízení), případně ve Veřejné databázi či v databázi MŠMT. Pro zařazení vzdělávacích programů do mezinárodní klasifikace ISCED viz informace o ISCED 2011 (úrovně vzdělávání). Obory vzdělávání na středních školách jsou tříděny dle národní Klasifikace kmenových oborů vzdělání, jejímž správcem je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.