Vítejte na novém webu Českého statistického úřadu! Děkujeme vám za zpětnou vazbu.

Přejít k obsahu

Metodika - Inovace

Údaje o inovacích jsou získány na základě statistického šetření o inovacích v podnicích, které se uskutečňuje za účelem zmapování inovačního potenciálu podniků působících v České republice. Statistické šetření plně respektuje metodické principy Evropské unie (EU) a Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) uvedené v Oslo manuálu (OECD, 2018) a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2152. Základní soubor statistického šetření zahrnuje zpravodajské jednotky podnikatelského sektoru s více než 10 zaměstnanými osobami ve vybraných klíčových odvětvích podle klasifikace CZ-NACE.

Předmětem statistického šetření jsou inovace produktů a inovace podnikových procesů.

Produktová inovace

Produktovou inovací se rozumí uvedení nového nebo zlepšeného výrobku nebo služby na trh. Inovované produkty se musí významně lišit od předchozích, které byly podnikem uvedeny na trh již dříve. Jde o výrobky nebo služby, jejichž funkční charakteristiky (např. technické specifikace, použité komponenty a materiály, software, uživatelská vstřícnost) nebo zamýšlené použití se významně liší od předcházejících produktů podniku. Zahrnuje i významné změny v designu, které mění technické, užitné či funkční vlastnosti produktu.

Za produktovou inovaci se nepovažují mírná nebo nepatrná zlepšení, rutinní modernizace, sezónní změny (např. oděvů) či estetické změny designu, jež nemění funkční, technické nebo užitné vlastnosti produktu.

Inovace podnikových procesů

Inovací podnikových procesů se rozumí zavedení nových nebo zlepšených podnikových činností, které se významně liší od těch, které podnik využíval v minulosti. Za inovaci podnikových procesů se nepovažují malá či rutinní zlepšení, jež se z hlediska změn, funkcí a výsledků příliš neliší od těch předchozích.

Mezi inovace podnikových procesů se řadí:

  • Inovace interních procesů, tj. zavedení nového nebo zlepšeného způsobu provádění:  výroby nebo poskytování služeb;  logistických činností (např. zásobování, skladování, manipulace s materiálem či distribuce); zpracování podnikových informací, interní komunikace či jejich zabezpečení; účetnictví, finančnictví (např. controllingu) či jiných administrativních činností.

Inovace interních procesů zahrnují pouze významné změny používaných technologií, zařízení nebo softwaru za účelem zdokonalení kvality, efektivnosti nebo flexibility produkce, dodavatelské činnosti a ostatních podpůrných podnikových činností jako je údržba, nákup, účetnictví, ICT podpora nebo snížení ohrožení (zátěže) životního prostředí či bezpečnostních rizik.

  • Marketingová inovace, tj. zavedení následujících změn v marketingu nebo v prodeji: nový design produktu k dosažení lepšího estetického dojmu; nový obal či způsob balení produktu, který se významně liší od předchozích (např. zásadní změna materiálu použitého na obal, výrazně odlišný vzhled balení produktu); nový způsob propagace nebo reklamy (např. využití nového propagačního kanálu jako jsou sociální sítě, internetová reklama, vybudování nové značky, zavedení věrnostních karet); nová cenová strategie; nový způsob prodeje.

Marketingová inovace se zaměřuje na lepší splnění potřeb zákazníka, vstup na nové trhy nebo nalezení nového místa na trhu a jejím cílem je zvýšení objemu prodejů. Marketingová inovace se od dalších marketingových nástrojů firmy odlišuje zavedením marketingové metody, kterou dříve firma nepoužívala.

  • Organizační inovace, tj. zavedení nového nebo zlepšeného způsobu organizace či řízení: lidských zdrojů; dodavatelsko-odběratelských vztahů; ostatních podnikových činností (např. řízení kvality nebo toků znalostí); spolupráce s jinými subjekty (např. vytváření strategických aliancí či odvětvových klastrů); využití outsourcingu části podnikových činnosti.

V případě organizačních inovací se jedná o zásadní změnu organizační struktury, manažerských metod nebo spolupráce s jinými subjekty, které nebyly v podniku dříve používané, a to za účelem zlepšení využívání znalostí, kvality nebo zefektivnění průběhu prováděných činností.

Inovující podniky jsou podniky, které během sledovaného období zavedly alespoň jednu z výše uvedených inovací.

 

Náklady a tržby za inovace v podnicích

Celkové náklady související s inovacemi ve sledovaném období zahrnují: náklady na vnitropodnikový výzkum a vývoj, nákup služeb výzkumu a vývoje, pořízení strojů, zařízení, softwaru a budov (technické a programové vybavení pořízené pro zavedení nových nebo významně zlepšených produktů a/nebo procesů), pořízení externích znalostí (zaplacené licenční poplatky či nákup patentů, užitných a průmyslových vzorů, výrobně-technických poznatků a postupů, ochranných známek či autorských práv od jiných subjektů za účelem jejich využití ve firemních inovacích) a náklady na ostatní inovační činnosti (design, školení, uvádění inovací na trh a jiné činnosti související s prováděnými inovacemi).

Celkové tržby podniků s produktovou inovací jsou tržby inovujících podniků, které zavedly v daném období produktovou inovaci. Jsou členěny na tržby za inovované produkty (nové na trhu, nové pro podnik) a tržby za nezměněné nebo málo modifikované produkty (výrobky nebo služby, u kterých chybí prvek „novosti“ a nejsou považovány za inovované).