Prosíme Vás o vyplnění ankety spokojenosti uživatelů - záleží nám na vašem názoru!

Přejít k obsahu

Metodika - ICT ve školství

Informační technologie v základních školách

Údaje o vybavenosti škol v České republice informačními technologiemi pocházejí z datových zdrojů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které sbírá údaje o dostupné IT infrastruktuře všech mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách v rámci ročního Výkazu o ředitelství škol (R 13-01).

Publikovaná data se vždy vztahují k 30. září daného školního roku.

Z metodologických důvodů jsou celková průměrná čísla za ČR za školy celkem nižší než čísla u jednotlivých stupňů škol. Důvodem je skutečnost, že v mnoha školních budovách probíhá výuka více stupňů škol, jeden počítač bývá často dostupný a započítaný pro žáky několika stupňů. Do průměru za všechny stupně škol je však započítán pouze jednou.

Mezi počítače celkem jsou započítávány stolní počítače, notebooky, netbooky, tablety a phablety, které jsou přístupné dětem/žákům/studentům, ale nejsou v jejich osobním vlastnictví. Mezi přenosné počítače jsou od roku 2019 počítány notebooky, netbooky, tablety a phablety.

Využívání ICT studenty

Zdrojem informací o tom, jak a k čemu šestnáctiletí a starší studenti používají informační technologie, je samostatné roční šetření ČSÚ Výběrové šetření o ICT v domácnostech a jejich využívání jednotlivci (VŠIT), jehož první šetření proběhlo již v roce 2002. Od roku 2006 pak probíhá toto šetření dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 808/2004 ze dne 21. dubna o statistice Společenství o informační společnosti, a tím umožňuje přinášet srovnatelné údaje v rámci zemí EU.

Šetření je prováděno formou osobního rozhovoru tazatele na výběrovém vzorku cca 10 tis. osob ve věku 16 a více let, které žijí v soukromých domácnostech na území Česka.

Mezi studenty jsou započítány všechny osoby starší 16 let, které uvedly studium, návštěvu učebního oboru či návštěvu jakékoliv jiné školy, jako svou hlavní ekonomickou aktivitu. Zahrnuti jsou studenti středních škol, učilišť, vyšších odborných i vysokých škol.

Referenčním obdobím pro otázky týkající se použití internetu na vybraných zařízeních, internetových činností a vzdělávacích aktivit na internetu jsou poslední 3 měsíce před šetřením.

Data pro mezinárodní srovnání pocházejí z databáze Eurostatu pro digitální ekonomiku a společnost, z poslední aktualizace v lednu 2024. Tabulky a grafy s mezinárodním srovnáním za země EU jsou prezentovány vždy jako procentuální podíl na celkovém počtu studentů ve sledované zemi.

Období šetření: 2. čtvrtletí sledovaného roku