Vítejte na novém webu Českého statistického úřadu! Děkujeme vám za zpětnou vazbu.

Přejít k obsahu

Metodika - Celoživotní vzdělávání

Vzdělávání zaměstnanců (Continuing Vocational Training Survey, neboli CVTS) 

Šetření Vzdělávání zaměstnanců je koordinováno Eurostatem a jeho realizace v zemích EU vyplývá z Evropské legislativy. Na mezinárodní úrovni je označované jako „Continuing Vocational Training Survey“ (CVTS). Jedná se o dotazníkové šetření v podnicích prováděné jednou za pět let. Výběr jednotek je provedený náhodným stratifikovaným výběrem a základní soubor tvoří ekonomické subjekty s 10 a více zaměstnanci spadající podle Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE) do sekcí B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, R a S.  

Za vzdělávání zajišťované podniky se v šetření považují takové aktivity, které jsou plánované, organizované či aktivně podporované podnikem s konkrétním vzdělávacím cílem. Podnik navíc musí takové vzdělávání za zaměstnance alespoň částečně hradit (ať již z vlastních zdrojů či z přijatých dotací apod.). Do částečné úhrady vzdělávání zaměstnanců patří i situace, kdy je pracovníkovi umožněno využívat ke vzdělávání placenou pracovní dobu, nebo situace, kdy jsou pracovníkovi hrazeny výukové materiály (např. v případě samostudia). 

Vzdělávání se v šetření dělí na několik forem. Jednou z nich jsou kurzy/školení, které se vyznačují vysokým stupněm organizace (z hlediska času, prostoru a obsahu) ze strany školitele či vzdělávací instituce. Obsah kurzů/školení je předem připraven pro charakteristickou cílovou skupinu osob, např. podle vymezených učebních osnov, a místo konání je většinou zřetelně oddělené od pracoviště. Patří sem ze zákona povinné kurzy zaměřené na ochranu zdraví a bezpečnost práce (BOZP a PO), ale i nepovinné vzdělávání, jako jsou počítačové či jazykové kurzy, kurzy zaměřené na komunikační dovednosti, rekvalifikační kurzy, vzdělávání na vysokých školách, příp. jiné jasně strukturované vzdělávání zvyšující kvalifikaci či rozšiřující dovednosti zaměstnanců určitého oboru. Jiné formy vzdělávání než kurzy/školení jsou do vzdělávání zaměstnanců zahrnuty pouze tehdy, jsou-li plánovány předem a hlavním záměrem zaměstnance, který se jich účastní, je něco se naučit. Patří sem zaškolování/ instruktáže na pracovišti, rotace zaměstnanců, jejich dočasné přeložení/výměna, studijní návštěvy, workshopy, semináře, konference, veletrhy, kroužky kvality/vzdělávací kroužky a samostudium či samostatný e-learning.  

Další informace o šetření Vzdělávání zaměstnanců a výstupy z něj jsou k dispozici v publikaci ČSÚ Vzdělávání zaměstnanců (šetření CVTS), případně na webových stránkách Eurostatu. 
 

Vzdělávání dospělých (Adult Education Survey, neboli AES) 

Údaje o účasti ve formálním a neformálním vzdělávání pochází z výběrového šetření o vzdělávání dospělých označovaného anglickým názvem Adult Education Survey (AES). Jedná se o celoevropské statistické šetření, které probíhá na základě Evropské legislativy v náhodně vybraných domácnostech. Zjišťování se koná jednou za šest let. Hlavním cílem šetření AES je poznat, jakým způsobem se dospělá populace v posledním roce vzdělávala.  

Data o účasti ve vzdělávání představují podíl osob ve věku 18–69 let, které se v 12 měsících předcházejících datu dotazování účastnily formálního či neformálního vzdělávání, ať už v práci či ve volném čase.  

Formální vzdělávání je vzdělávání ve formálních vzdělávacích institucích – školách a univerzitách. Je upraveno právními předpisy a zahrnuje navazující stupně vzdělávání (základní, střední, vyšší odborné a vysoké), jejichž dosažení je potvrzováno příslušným osvědčením (vysvědčení, výuční list, maturitní vysvědčení, diplom apod.). Toto osvědčení je uznáváno relevantními národními autoritami a opravňuje k nastoupení k vyššímu stupni vzdělávání.  

Neformální vzdělávání zahrnuje organizované a institucionalizované vzdělávání pod vedením vzdělávací autority (např. odborného lektora), které probíhá vedle formálních vzdělávacích systémů. Jedná se o různé pracovně i soukromě orientované kurzy, školení, semináře, workshopy, soukromé lekce apod. Cílem je získání znalostí, dovedností a kompetencí, je tedy záměrné. Oproti formálnímu vzdělávání však nevede k završení určitého stupně vzdělání. Uskutečňuje se mimo formální vzdělávací systém. 

Další informace o Šetření o vzdělávání dospělých AES (Adult Education Survey) a výstupy z něj jsou k dispozici v publikaci ČSÚ Vzdělávání dospělých v České republice (šetření AES) případně na webových stránkách Eurostatu.