Prosíme Vás o vyplnění ankety spokojenosti uživatelů - záleží nám na vašem názoru!

Přejít k obsahu

Inovační aktivity podniků v období 2008-2010

12. 3. 2012


Finanční a navazující ekonomická krize se negativně promítla do inovačních aktivit podniků. Poklesl nejen podíl inovujících podniků, ale především se výrazně snížily jak náklady na technické inovace, tak i tržby za inovované výrobky a služby.

Inovační aktivity podniků negativně ovlivnila krize
V období 2008–2010 zavedla některý typ produktové, procesní, marketingové nebo organizační inovace polovina, konkrétně 52 % podniků s 10 a více zaměstnanci ve sledovaných odvětvích. Oproti přecházejícímu období 2006–2008 došlo k poklesu podílu inovujících podniků o 4 procentní body. Inovační aktivita se snížila u malých i velkých podniků, u středních podniků zůstala na stejné úrovni.
Jak ve zpracovatelském průmyslu tak především ve sledovaných odvětvích služeb došlo k poklesu podílu podniků s inovační aktivitou.

Graf

Nejvíce krizí utrpělo zavádění nových procesů
V případě technických inovací, tj. produktových a procesních, které jsou považovány za stěžejní pro výrobu a konkurenceschopnost podniku, došlo v průměru ke snížení podílu podniků, které zavedly tento typ inovace z 39 % v období 2006–2008 na 35 % v období 2008–2010. Pokles technických inovačních aktivit byl zaznamenán ve všech velikostních skupinách.
Pokud zavádění nových výrobků a služeb zůstalo na stejné úrovni (24 %) jako v předchozím období, pak zavádění nových procesů bylo výrazně utlumeno (pokles z 31 % v období 2006–2008 na 23 % v období 2008–2010).
Netechnickou inovaci ve sledovaném období zavedlo 42 % podniků, konkrétně marketingovou inovaci 30 % a organizační inovaci 31 %.

Graf

Podniky výrazně snížily své výdaje na technické inovační aktivity
S poklesem inovační aktivity souvisí i snížení nákladů na inovace. Podniky podstatně snížily své výdaje vynaložené na zavádění technických inovací. V roce 2010 vynaložily ekonomické subjekty na inovace produktu a procesu 82 mld. Kč, což oproti roku 2008 znamená pokles o 29 % (ze 116 mld. Kč). Náklady na technické inovace se propadly u podniků ve všech velikostních skupinách, procentuálně pak nejvíce, téměř o polovinu, u malých podniků.
Podniky ve zpracovatelském průmyslu vynaložily na zavádění technických inovací 78 mld. Kč, což představuje pokles o 23 % ve srovnání s rokem 2008. U služeb došlo k propadu nákladů o 54 %, z 35 mld. Kč v roce 2008 na 16 mld. Kč v roce 2010.

Graf

Největší podíl nákladů na technické inovace podniky vynaložily na pořízení strojů a zařízení (51 %; 42 mld. Kč) a dále pak na vnitropodnikový výzkum a vývoj (24 %, 20 mld. Kč) a nákup služeb výzkumu a vývoje (21 %, 17 mld. Kč). V případě pořízení stojů a zařízení došlo ve srovnání s rokem 2008 k poklesu investic o 28 mld. Kč.

Podniky utržily méně za inovované výrobky a služby
Tržby za inovované produkty (výrobky a služby) zaznamenaly mezi roky 2008 a 2010 pokles. V roce 2010 dosáhl podíl tržeb za inovované produkty 31 % z celkových tržeb podniků s produktovou inovací, což znamená pokles oproti předcházejícímu referenčnímu roku 2008 o 5 procentních bodů. V absolutním vyjádření pak poklesly tržby za inovované produkty z 1 300 mld. Kč na 1 000 mld. Kč. Pokles zapříčinily zejména nižší tržby za inovované produkty nové na trhu (pokles ze 721 mld. Kč v roce 2008 na 487 mld. Kč v roce 2010). Podíl tržeb inovovaných produktů nových na trhu v relaci k celkovým tržbám se snížil z 20,1 % v roce 2008 na 15,1 % v roce 2010.

Graf

Podniky spolupracují na vývoji technických inovací zejména s tuzemskými partnery
Na inovačních aktivitách souvisejících s výrobky, službami nebo procesy spolupracovalo 34 % technicky inovujících podniků, a to nejčastěji s partnerem z ČR a dále pak s partnerem z EU. Velké podniky spolupracují na technických inovacích častěji než malé a střední. K nějaké formě spolupráce se přihlásilo 62 % technicky inovujících podniků v této velikostní skupině. U středních podniků to bylo 46 %.

Spolupracujícím partnerem byli nejčastěji jednak dodavatelé (uvedlo 24 % technicky inovujících podniků) a dále klienti nebo zákazníci (19 %). Za vůbec nejhodnotnějšího spolupracujícího partnera považovaly podniky klienty nebo zákazníky (uvedlo 28 % technicky inovujících podniků). Oproti tomu nejhůře hodnoceným partnerem je vláda nebo veřejné výzkumné instituce.

Kreativita a dovednosti v podnicích
V rámci šetření o inovacích byly zjišťovány i ad hoc otázky týkající se využití dovedností v podnicích a metod stimulace kreativity. Nejvíce úspěšně používanou metodou stimulace kreativity v rámci inovujícího podniku byly brainstorming při poradách a dále finanční motivace pracovníků k podnícení nových nápadů (shodně uvedlo 31 % inovujících podniků).

Podrobnější informace budou dostupné v připravované publikaci „Inovační aktivity podniků v ČR v období 2008–2010“, která vyjde 2. dubna. Kompletní údaje o inovačních aktivitách podniků v období 2008–2010 za členské státy EU bude Eurostat publikovat v říjnu.

Vybrané ukazatele:

Podíl inovujících podniků celkem96051203CZ.xls
Technické inovace dle typu96051206CZ.xls
Náklady na technické inovace96051221CZ.xls
Tržby za inovované produkty96051222CZ.xls

Kompletní soubor ukazatelů:
Statistika inovací -> http://czso.cz/csu/czso/statistika_inovaci

Metodická poznámka:
Šetřenými odvětvími dle CZ-NACE byly: B, C, D, E, G64, H, J58, J61-63, K, M71. Jedná se o tzv. klíčová odvětví pro inovace. Služby – G64, H, J58, J61-63, K, M71.

Za inovující n. inovační podnik je považován podnik, který zavedl inovaci produktu, procesu (technická inovace) nebo marketingovou, organizační inovaci (netechnickou inovaci).


Kontakt:
Ing. Václav Sojka
Odbor statistik rozvoje společnosti
Tel.: 274 052 536
E-mail: vaclav.sojka@csu.gov.cz